söndag 31 december 2017

Årets sista dag - en layout och en summering av 2017

Hej på er =) Så här års brukade jag visa en top 10 på layouter, kort och annat pyssel. Så blir det inte i år eftersom jag pausat från allt vad pyssel heter och kom igång igen först i somras. Jag tänkte helt enkelt visa er en ny layout som jag gjort och summera mitt 2017 ur mer än bara pysselperspektiv.

Vi tar layouten först! Denna krispiga vintriga sak har jag gjort för Pyssloteket där jag just nu är gäst DT. Har använt mig av Primas Zella Teal papper och blommor. För att läsa mer om hur jag gjort denna och vilka produkter jag använt kan ni kika i Pysslotekets blogg.







Summering av året som gått.

Vi börjar med det pyssliga. Äntligen får jag lov att säga kom suget att skapa med händerna tillbaka. Var rätt bränd på att skapa på teman och deadlines när jag för ett par år sedan la ner mitt pyssel. Detta år när jag hittat tillbaka har jag lovat mig själv att inte hoppa på en massa uppdrag om det inte känns helt rätt. Vilket jag hållit. Däremot blev jag ohyggligt glad när jag blev tillfrågad att vara gäst hos Pyssloteket, favvobutiken. Ett alldeles lagom kul uppdrag. Så tack Anna och teamet. I år, som alla andra år, har det blivit mest layouter. Känner mig bekvämast med det plus att jag älskar att fotografera. Nu har jag dessutom en flera nya trevliga fyrbenta vänner att fota och mitt finfina barnbarn. Jag tycker att jag nu efter typ 10 år har hittat min egen stil som jag håller mig till oavsett vad som är trendigt just nu. Har detta år dessutom gett mig på att måla stort! Min första canvas 100 X 70 gjordes och det lär bli fler. Det var superkul! Det jag skulle vilja utveckla under kommande år, förutom att måla stort är att göra mer kort och små super blommiga lager på lager canvasar med kloka ord. En top 3 kan jag iaf bjuda på. Mina 3 layouter som jag själv gillar allra mest av de få jag skapat detta år. 

TOP 3 LAYOUTER





Familjemässigt så växer min familj hela tiden! Bästa julklappen fick jag i år också. Jag ska bli mormor igen. Mitt barnbarn Oden ska bli storebror. Detta år har gått i flyttandets tecken. Äldsta dottern blev med hus. Den yngre dottern köpte lägenhet och äldsta sonen flyttade ner igen efter några år uppe i Norrbotten. Mina söner här hemma har blivit större och utvecklat sina intressen. Den äldsta av dem pysslar med modellbilar och är med på utställningar. I våras vann han ett först pris och ett andra pris i två olika klasser. Dessutom fick han ett hederspris för att han även ställde ut sina bilar som han bygger i kartong. Den yngre sonen är glad för alla sina följare han har på Musicly och lärde sig göra flickisar på egenhand ( en slags bakåt volt från mark). Min man har övergett golfen och återgått till islandshästarna. Toppen tycker jag förstås =). Vi köpte även vår 3:e islandshäst i oktober.

Jobbmässigt lämnade jag i våras en av mina absolut bästa 6:or genom åren jag jobbat. I höst tog jag emot en ny 4:a också den en av de bästa. Visst är det märkligt att just jag får de bästa klasserna ;). Jag har fått en ny kollega i år som jag jobbar tight med och flera nya kollegor över lag på skolan. Det har hittills varit ett spännande och givande läsår där jag och en annan kollega jobbar lite annorlunda med matematiken. Har äntligen efter 20 år vågat släppa matteboken helt. Släppa den på så sätt att jag väljer själv vilka arbetsområden och uppgifter jag vill använda i vilken ordning som passar mig och mina elever. Dessutom jobbar vi mycket med praktiska laborativa övningar som jag gärna problematiserar för att utveckla elevernas matematiska tänk. Ska bli spännande att se om det har den effekt vi är ute efter.: högre måluppfyllelse. Jag fortsätter även i år med att handleda nyanställda samt stötta kollegor i NO ämnena.  Sammanfattningsvis kan jag säga att jag har det bästa jobbet som jag stortrivs med  7 dagar/vecka.  

Tack för att du orkade läsa allt och tack för att just du besöker min blog. Med det sagt vill jag bara önska dig.....

Gott nytt år 2018

// Maja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pga av massa Spam på senare tid granskar jag nu alla kommentarer. Tack för att du kikade förbi =)