fredag 25 mars 2011

Tutorial "Zipperflower" eller blixtlåsblomma på svenska ;)

För ett tag sedan hade jag denna tutorial i Creativicas blogg... idag visar jag den här. Hoppas någon av er finner lite inspiration i den.. texten är nästintill  identiskt med den jag gjorde för Creativica.


Har fastnat för dessa lite coola blommor i mitt tycke. Har sett dem på några utländska alster och framförallt på handväskor och mössor. Jag tycker de passar utmärkt på layouter och kort.


Det du behöver för att göra denna blomma är ett blixtlås som är 40 cm, nål, tråd och halvpärlor eller bling. Börja med att klippa bort låsanordningen från blixtlåset.


Sedan tar du den ena halvan av blixtlåsremsan och börjar med att vika in en bit, ca 1 cm, syr så att den hålls invikt. Efter det är det bara att börja forma blixtlåset runt denna tänkta mitt på blomman. Sy fast med jämna mellanrum. För att blixtlåset ska bli snyggt runt om och bre ut sig platt bakom hela tiden så lägger jag blixtlåset i veck på baksidan.




Då ser blomman ut såhär på framsidan…

När jag närmar mig slutet och metallen i blixtlåset börjar ta slut viker jag in den sista biten på baksidan av blomman. Syr och fäster tråden.
 Nu återstår bara det sista att dekorera blommans mitt med lite bling eller pärlor. Två sådana här blommor kan ni bland annat vinna i min bloggcandy som håller på till den 31/3. Klicka på bilden i sidebaren så kommer du till inlägget om bloggcandyn. Önskar er alla en trevlig fredag kväll. Tack för titten!



Kramiz Maja

7 kommentarer:

  1. Undrar om detta tips skulle funka på en sån där Gluber från Cosmo Cricket också?

    Snygg är den i alla fall!!

    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Vad snällt att du delar med dig om hur man gör. Tycker dina blommor är tokläckra och ska försöka mig på att göra egna.

    SvaraRadera
  3. Har plockat i min dragkjedelåda... Hade några stycken :) Och nu blev jag ju helt klar över HUR jag ska fixa till det....
    Så bra beskrivning vännen!
    Mår gottit! Ses vi snart?
    Kramis Aase

    SvaraRadera
  4. Sååååå läckra blir dom!! En sån vill jag ha av dig när vi hälsar på nästa gång! ;) Och det är väl dags nu snart? Vi längtar efter er!

    Hälsa familjen!

    Kramarimassor!

    SvaraRadera
  5. Ja, blixtlås blommor!....Gjorde sådana för 15 år sedan på en hatt...

    Men så snyggt det blir på kort, ska leta fram lite zippar...

    Tack för att du delar med dig!

    Ja och du har en jätteinspirerande blogg, måste kika in oftare...

    Kram kram Katja/Mezzanotteskapar

    SvaraRadera

Pga av massa Spam på senare tid granskar jag nu alla kommentarer. Tack för att du kikade förbi =)