onsdag 15 april 2009

Scrapjakt på stellas

Hakade på Stellas långkörar tävling, som kommer att pågå 6 veckor. Man får en utmaning per vecka. Första veckan skulle man scrappa en åsikt. Så här blev mitt resultat.



Ligger just nu efter första veckan på delad tredje plats *glad*.... Denna vecka är uppgiften att scrappa på temat ögon. Har redan postat mitt bidrag, men kan inte blogga den förrän efter deadline som är på söndag. Haka på ni också vet ja... tävlingen hittar ni i Stellas forum
Nu måste jag krypa i säng.... Jag å småtrollen har varit ute i tre timmar idag. Värstaste fina vårvärmen hade vi idag. Så jag å Leo premiär åt utomhuslunch idag. Såååå mysigt så =).
Tack govänner för titten... I morgon kommer en ny lo... som jag gjort till Method playground.. måste bara fota den först. So stay tuned =). Natt gott!
Kramiz Maja

måndag 13 april 2009

Jag har fått en skatt =)

Raraste svägerskan Lilltolen kom med en skatt till mig idag... KOLLA IN!!! Gissa hur mycket jag kan sy på mina loer nu!!! *dansar runt*. Detta hittade hon bara så där i sina gömmor... Tusen tack!!!


Sen har jag hunnit med att göra en LO idag också.... till teknikutmaningen på SWE. Utmaningen var att använda alla udda bokstäver och siffror... å så här vart min =)



Pappret har legat till sig i högen =) Men nu kom det ju väl till pass... Gillar ju dessa papper som är nästan "färdig scrappade", men tycker ofta att jag inte får till det med dom... men idag vart jag nöjd.... Å jag som sällan och aldrig scrappar så här rött *hihi*... Nu gott folk ska jag värma lite choklad å fika mackor med mina tonåringar som kommit hem. Har varit å kollat på Moas fotbollsmatch i kväll... så nu är allt som vanligt igen. Taxi Lunde är igång =D

Kramiz maja

Kan sitta själv

Hittade en fantastiskt trevlig skiss inne på scraphuset. Så jag var bara tvungen att testa den =). Denna handlar om lilla samsi som var sen med att lära sig att sitta själv.... han kröp och stod innan han satt =D.

Är inne i en lite mera avskalad period just nu tror jag =D. Försöker använda mera papper som ger den känsla jag vill ha istället. Här var det färgerna i fotot jag ville plocka upp och tycker själv att det blev riktigt bra =D


Pipisarna fortsätter jag med =D... är helt såld på fåglar *hihi*... denna har jag klippt ut ur ett RDG papper. Sytt en liten blomma och satt dit en också.
Ja mer blev det inte idag... nu ska vi här hemma sätta frön... tomatfrön, persilja och solrosor.
Vad ska ni göra?? Här är solen på väg fram.. så det blir till att åka till hästen sen . Å så kommer två av mina storbarn hem idag *längtar*, den äldsta stannar kvar några dagar till hos sin pappa.
Önskar er alla en fiiiiin dag !
Kramiz Maja

söndag 12 april 2009

I brist på skapande...

... bjuder jag först på bästa påskpussen =). Samsi har precis lärt sig att pussas, å de pussarna är B-L-Ö-T-A kan jag lova =D. Här är det mig han bombarderar med pussar.


Påskhelgen har varit rätt grå å trist, men i lördags eftermiddag var det strålande sol och väldans många plusgrader. Vi njöt av solen å värmen hemma på gården. Här lite fototn på barna ute.


Sam spanade fascinerat på brorsans framfart

Här lite fundersam över vad brorsan egentligen gör..


För nog är det lite dåligt glid för boben idag...


Det kom Leo också fram till och satte sig med sina bilar istället.
Hoppas solen har lyst lite på er också och att ni fått ha en underbar helg hittills. Idag ska vi ha makens släkt på påskmiddag... så det är bäst jag tar och röjer undan lite här hemma..
Medan jag gör det kan ni ju ta er en titt på ALLT OM SCRAPS SÖNDAGSBILAGA... här
Tack för titten. Hoppas kunna få mig lite scraptid ikväll... så jag kan uppdatera här med lite nya alster.
Kramiz Maja



torsdag 9 april 2009

**färgsprak**

Min inspiration till denna lo har jag hämtat hos två fantastiska tjejer som kan skapa färgsprakande med massor av olika mönstrade papper... det finns säkert fler som gör det också, men Miss Mian och Silwerstar är två som jag besöker ofta... Satt och bläddrade i mina papper och hittade det randiga American Craft pappret och kände då så starkt att få göra en sån färgkavalkads lo =)... men för att göra den till helt min så var jag ju tvungen att ta fram symaskinen ;). Så här vart det =)

Loen handlar om hur kul Sam har det när han äter gröt =)... den som matar honom uppskattar det inte lika mycket kan jag lova =D... Det behövs en lättare sanering efter grötmåltiden. Han har ju lärt sig av sin bästaste store bror hur man blåser med munnen så saliven sprutar =D.

Vill också passa på idag att få önska er alla en
riktigt

*****GLAD PÅSK*****

Kul att du kikade in =) Välkommen åter =)

Kramiz Maja

onsdag 8 april 2009

Kort som Lotterivinst =)

Inas fotbolls förening ska ha en liten happening och behövde lotterivinster.. Varken jag eller maken jobbar någonstans där det naturligt finns saker att sponsra med , så jag skapade några kort och gjorde i ordning ett litet kort kit. Korten är helt textlösa och går i antingen turkost eller rosa. Helt enkelt ett gäng bra att ha kort. Blev så inspirerad efter besök i stämpelbodens blogg, där de gjort kort med "falsk akvarell" teknik så jag var bara tvungen att prova!! Tyckte det blev rätt läckert.. Superenkla kort att göra många av =)





Här ett försök till att förpacka det snyggt också =D... behöver nog träna lite mera, men det får duga... sen ska riiby gård också sponsra med en turridninig till lotteriet. Borde ju räcka tycker jag... ganska många hundralappar är det värt.. turridningen alltså inte mina kort ;).
Nu ska jag passa på att scrappa lite innan jag ska skjutsa mina barn till bussen. Dom ska åka till sin far i Piteå över påsken. Tack för att ni kikade in.... återkommer snart igen =)
Kramiz Maja

tisdag 7 april 2009

omgjord rörig lo

Efter snälla och peppande ord från er så har jag nu gjort ett nytt försök med min lo.. å så här blev det..


Känns lite bättre. Nu är den ok... men jag har svårt för bakgrundspappret, fast jag tycker det är såååå vackert *suckar*.. Någonting stör mig fortfarande... men nu får denna vara så här och ligga å damma i nåt hörn ett tag så kanske jag ser på den med andra ögon sen =)...
Vart nöjd med att jag schalkade ner blommorna lite.. vart ett lite lugnare intryck. Sen har jag även chalkat papprena. Behöll bara svart, vitt, orange och bäbisblått i färgväg... den första versionen av denna lo finns i inlägget nedan... Tack för titten!!

Kramiz Maja

måndag 6 april 2009

En rörig LO


Denna har jag haft liggande läääääänge =D... tänkte jag skulle visa er något som jag är grymt missnöjd med, innan jag slakter loen *hihi*... Denna skulle vara till Stellas Winterfuns lift. Men jag skickade aldrig ens in den. Det jag vill säga är att alla dessa fiiiiina mönstrade snirkliga "bakgrundspapper" är ju sååå snygga, men JAG kan inte använda dom =D. Så nu tar jag reda på det som går från denna LO och resten hamnar i rundarkivet.. Det jag nu undrar är... Brukar ni göra så??? Rädda det som går och slänga resten?? Lämna gärna en kommentar här om hur du gör med misslyckade alster... om ni nu gör några sådana.... jag gör iaf rätt många =/
EDIT! Tusen tack för kommentarerna till denna lo och alla tips jag fått.. har nu ändrat mig och kommer inte att total slakta denna =)... utan fixa med smärre förbättringar... Så ni kommer att få se denna i en ny tappning istället. Blev så inspirerad av alla era ord. Tack än en gång=)

söndag 5 april 2009

Snart är det påsk =)

...Å det har vi uppmärksammat på Allt om scrap...
Vi bjuder också på en påsktävling!
Missa inte söndagsbilagan... klicka här..

lördag 4 april 2009

JAG VANN !!!!

kan ni fatta att jag gick å vann första pris i Stellas Winterfun. I kategorin Valfri LO med denna.
Är så fantastiskt glad för det =)... Ville bara berätta... nu tillbaka till tv-soffan.
Tack för att ni kikade in =)
Kramiz Maja

fredag 3 april 2009

mera scrapfeber...

Nu har jag bara en utmaning kvar... den jag tycker är svårast... att altra något!! Har en idé iaf så det är alltid en början... men nu var det inte det jag skulle berätta om =), utan de två alstren jag faktiskt gjort. Många snackar om våren... men här har vi ännu åtminstone en halv meter snö kvar... så för min del är denna lo fortfarande aktuell =D.


Älskar dessa Maja Design papper som bara legat där i min pappers samling... har sååå svårt ibland att klippa papper *hihi* så jag har bara klappat på dom lite... Men nu kände jag att det var läge att använda dom. Denna är gjord till en lift utmaning, där man skulle lifta en lo av Lilo



En liten detaljbild på rubriken... tycker dessa pärlbokstäver är sååå söta.. men glömmer bort att använda dom.


Sen en närbild på en pippi igen... är tokig i alla slags fåglar just nu...


Sist ut ett enkelt kort till kombinationsutmaningen där man skulle använda die cuts, akrylfärg, sömmar och band. Egentligen perfekta atiraljer för mig at göra en LO av.. men just idag kände jag inte för det =)... så det fick bli så här!
Å äntligen är det fredag... så skönt att få ha hela famijen hemma... fast så mycket hemma är dom ju inte , men ändå. Skönt att slippa tjata på trötta tonåringar som inte kommer upp ur sängen på morgnarna. Nu ska jag surfa runt en stund innan jag bänkar mig frmför tv:n å så ska det låta. Tycker Peter Settman är så underhållande . Tack för att ni kikade in!
Kramiz Maja


torsdag 2 april 2009

Djur och en scrapskadad historia =D

Ja idag bjussar jag på en djurlo och så har jag scrappat min favoritplats. Båda är bidrag till Magdas scrapfeber. Till denna djur LO ville jag göra något annorlunda... har ju både häst och katt... men det kändes lite tråkigt... så jag funderade å funderade.... men inte kom jag på nåt! Ingen balthazar här inte... Men så en natt så drömde jag om detta foto. (Ni ser inte ens när jag sover låter jag bli att scrappa =P).. Så när jag då vaknade var jag tvungen att rota fram alla gamla fotoalbum, för att finna just detta foto!! Fotot har 16 år på nacken och är taget på Kolmården när Ina var liten. Måste säga att jag tycker jag varit lite rolig.... ja vet, min humor suger =P.... Blev iaf otroligt nöjd med denna. Den blev precis så som jag ville ha den. Brunbjörnen är utklippt ur en gammal sagobok.... Guldlock å de tre björnarna.


Sen var det favoritplatsen som skulle scrappas.... å det tog ett tag innan poletten trillade ner... mest troligt för att det för mig är så självklart! Min favoritplats alla kategorier är absolut på hästryggen!! Nu är det inte jag som sitter här... utan allra bästase Lena.. å det är naturligtvis hon som tagit fotot också... men jag fick låna det. Tusen tack gulle du =). Nu är inte loen så sned... bara en urusel fotograf... får se om jag orkar byta ut den nån vacker dag...



Lite detaljbilder då.... rubons, filt och sömmar fick ge lite dimension till denna.






Jag har upptäckten sak..... om mig själv.... som scrappare.... förutom besattheten av att sy på loer, å doodla swirlar.... så har jag på senare tid blivit besatt av blommor.... det ska vara MÅNGA blommor å gärna lager på lager.... å hur billigt blir det egentligen =/....
Nä nu gott folk ska jag packa mina småttingar i bilen å så ska vi åka till stan och hämta Ina från skolan... Hon slutar tidigt... Å bor man som vi gör så går det inte många bussar hit... då är det bara att agera Taxi Lunde. tack för besöket, å välkommen åter =)
Kramiz Maja


tisdag 31 mars 2009

Rosa på en pojklo!!

Ytterligare ett tävlingsbidrag till Magdas scrapfeber. Här skulle man inspireras av en bild som bestod av barbieprinsessor... tror att det var ett filmomslag... färgerna blå och rosa skulle vara med.. Mina kopplingar gick direkt till prinsar och prinsessor, barn och glitter..


Trodde aldrig jag skulle lyckas scrappa en lo på mina pojkar med såååå mycket rosa i =D. Men se det gick!! Hittade lite bling swirlar också i botten på en av mina lådor, så den fick åka med på denna. Loen handlar om hur mycket prins vår Leo fått vara. Omhuldad av pappa Patrik som nästan räknat bort familj ur sitt liv. Så gissa om vår Leo tycker det är jobbigt att ha fått en lille bror =D =D

Igår var lille Leo på pysselhumör igen. "snälla mamma jag vill limma lite"... å efter lite prat kom han fram till att han skulle göra ett kort..


... som blev såhär... Han pekade nogsamt ut vart jag skulle skriva glad påsk!


Lillskrutten Sam har feber idag... stackarn... hoppas det är tänder på g och ingen jätte förkylning. Men det lär väl visa sig.... nu gott folk har Leo bestämt att vi ska fika.... så det är bäst jag sätter på kaffet =D. Tack för titten, å tack för alla gulliga ord ni lämnar efter er... Vissa dagar är detta min enda kontakt med världen, så ni må veta att det uppskattas!!
Kramiz maja

måndag 30 mars 2009

Lo och award

Denna scrappade jag på scrapträffen för ett tsg sedan men har inte visat den... Tycker så mycket om fotot på Moa. Det är en av bilderna de tog på henne i ateljen där hon gjorde prao. Fotot i sig är så talande så det var inte alls så lättscrappat som jag trodde. Ville ju att fotot verkligen skulle vara framträdande, så det blev en rätt grafisk lo... inte så mycket Maja över denna inte =D... vet inte riktigt vad jag tycker om slutresultatet.... ville så mycket och det blev väl sådär... Loen är inte sned egentligen... bara jag som är usel på redigering..



Sen har jag fått denna award av Alex, Essmo och Malin =)... Tusen Tack!! Alltid lika kul att ni gillar det jag gör... Men nu har jag funderat och funderat vilka jag ska skicka den vidare till... å jag kan inte bestämma mig... så jag säger som så, alla ni som finns i min lilla blogglist här i högermarginalen VARSÅGODA!!! Det är hos er jag hälsar på mest =)




Fotbollen igår blev det inget av... var nog för mycket snö!! Så jag vann tillbaka en massa timmar som jag ägnade åt skapande verksamhet =)... gjorde saker till tidningen... så det får ni kika på nästa söndag i söndagsbilagan =).. Nu ska jag å Leo baka kaka... Två av mina arbetskompisar kommer på fika i eftermiddag... Önskar er alla en fin måndag.. Kul att du orkade läsa ända hit ;D
Kramiz Maja

söndag 29 mars 2009

God morgon =)

Här var vi uppe med tuppen.... så vi har hunnit med både frukost å mellis =).. Det är ju söndag i dag, så jag tänkte helt enkelt påminna er om Allt om scraps söndagsbilaga. Våren är ju här, i vissa delar av landet iaf.... (här snöar det !!).. så vi har ägnat hela söndagsbilagan åt blommor på alla möjliga sätt, å jag lovar det vill ni inte missa!! In å inspireras nu... klicka här

Nu ska jag väcka Ina.. vi ska sätta oss i bilen och åka 8 mil... fotbollsmatch utomhus på grusplan... fast det lär ju vara snöplan idag =)... dessutom hade jag alldeles för mig att fotboll är en sommarsport... men men med åren har detta blivit en åretrunt sport =D
tack för titten!
Kramiz Maja

lördag 28 mars 2009

storstädning och en LO

Idag har jag STÄDAT!!!! Å det behövdes kan jag lova.... dammråttorna var stora som riktiga råttor =D... Har nyst av allt dammande hela dagen... men nu e det rent och fint, å det känns så skönt. Då tänker jag varför jag har sånt stort motstånd till städningen... tror att det beror på att jag inte tycker att det bara är min angelägenhet.. Så idag har jag varit arbetsledare för hela familjen. Ingen taxirörelse fanns tillgänglig förrän allt var klart.
Å sen var vi på middag hos goda vänner, så trevligt så... Satt i sterinljusens sken och bara myste.. För ni kom väl ihåg att släcka alla lampor ikväll?? Earth hour!!! ( för miljön å vår fantastiskaste planet). I morgon börjar sommar tiden... så missa inte att ställa om klockan. Känns ju bra att kliva upp 5 med Sam å veta att klockan då är 6 =D....

Ja , å så var det ju en LO också. Denna är gjord till Magdas scrapfeber... färgutmaningen. Inte helt lätt att använda färgerna blå, gul och orange... Detta foto har jag tänkt scrappa länge..



Det är stora syster Ina som busar med Leo och bär omkring honom i en stor väska. Detta tyckte Leo var fantastiskt roligt. Han fick till och med åka en sväng i väskan till grannen. Ska lägga in dold journaling på denna också bakom fotot. Titeln till denna har jag haft klar länge... fick den av Hella på en scrapträff.. Visst är den klockren?? Hade först ett färgfoto på denna men bytte ut det, då väskan är LILA å det skar sig rätt kraftigt =D... Nej nu är det dags att krama kudden igen... känner mig rätt slut... Så för att använda ett känt uttryck avslutar jag detta inlägg med..
GOOD NIGHT WHERE EVER YOU ARE!
kramiz Maja

fredag 27 mars 2009

Två kort till scrapfebern

Jag har hela tiden sagt att jag inte är någon kortmakare...men varje gång jag gör kort tycker jag det är superkul =). Har dock mycket kvar att lära... Dessa kort är iaf gjorda till scrapfebern på Magdas.. utmaningen till den första vara tt göra något glmoröst och dekadet i 20-tals stil. Kort eller LO.. jag valde kort för jag tyckte det temat passade bra som kort... å så hade jag inte så mycket glamorösa foton =)... i en rockig barnfamilj finns inte så mycket 20-tals glamour =D.
Kortet skulle bestå av minst tre mönstrade papper från kitet och 3 dekos. Å de underbara graphic45 papprena fasionata är som gjorda för detta ändamål =)


Sen var det en kortutmaning som hette feminint med en liten twist. Å twisten var att ha med en rosett på kortet. Vi har lite födelsedagar framöver.... så det blev ett grattiskort med STOR rosett...



Å till sist vill jag bara åter igen med fiiina bilder berätta om Scrappers stämplesläpp =)






Visst är dom underbara??? Jag älskar dessa troll =). Om du blev sugen på att kolla mer och handla lite så finns dom här..... Först till kvarn gäller fortfarande =).
Önskar er alla en fin och lugn fredag kväll.... själv ska jag skjutsa ungdomar.... å kanske hinner jag scrappa lite å umgås en stund med min make.... Tack för att du kikade förbi =)
Kramiz Maja




torsdag 26 mars 2009

Två romantiska layouter, igen =)

Det pågår ju en cybercrop inne på Magdas... å den hakade jag på. Detta är två bidrag jag gjort inne på cropen. Den första här skulle man inspireras av ett bokomslag. Och den andra var att göra en lo i vintage stil... Nu har ju jag stora problem med att veta vad som är vintage och vad som är shabbychict... men denna vintage skulle vara lite mer gammalromantisk med spets å grejer...

Lite closups också då =)



Har ju dille på pippisar just nu..


Å så älskade sassafrass djuren..


Å en pippi till =)... å lite maskinsydda sömmar. Så mycket Maja det bara kan bli!!
Här kommer då mitt försök till vintage. Papprena är ur kitet. Kravet var tre mönstrade ur kitet, och jag valde 2 ur MME bella bella de lite flammiga blåa och det prickiga.. sen är det med större mönster på från Cosmo Crickets serie forever and after (tror den hette så). Diverse blommor och ett sandpapapprat foto =)


Å så lite closeups här också =)


Mina sydda pärlor går igen...

Lite grungeboard från Tim Holtz med glossy accent på och en underbar Jenni Bowlin knapp.

Å blommor förstås... visst är den söt lilla metallrosen i mitten på blomman. De ljuvliga små tingen finns att hitta på Scrappers =)
Å dessa söta minirosor i metall är inte det enda du hittar hos Scrappers,
nu är det stämpelsläpp också... fantastiskt söta påsk och vårstämplar med Rolf Lidbergs söta motiv...
det ni skynda in å kika... först till kvarn är det som gäller =)
Nu kallar mitt ansvar som moder igen.... dags för lunchtillagning, sen en sväng ut i friska luften. Ikväll är det jobb på stallet igen ... Tack för att just du hälsade på!!!
Kramiz Maja

onsdag 25 mars 2009

Jag har scrappat mig själv =)

Denna har jag gjort till Scrappers. Fick ju de fantastiskt vackra marakesh papprena att jobba med. Och det fick mig även att leta fram lite semesterfoton. Detta är från min senaste utlandssemester..... för 3 1/2 år sedan!!! Fattar inte vad tiden tar vägen!! Måste erkänna att jag nu börjar längta efter en semesterresa igen... kanske därför jag rotat i gamla foton... eller så var det helt enkelt papprenas fel att denna längtan kom över mig....


Har blandat rätt friskt med färger i denna LO... å det brukar jag inte göra så ofta. Jag brukar visserligen använda mycket färg... men inte så många olika färger på samma lo.. Sen gav jag mig den på att använda primas blomranka som är så vacker... men det var inte helt lätt att använda den. Tycker iaf att det blev rätt läckert till slut =). Blomrankan och de rosa blommorna finns i shopen.





Bokstäverna jag envänt är små chipboard bokstäver från Maya Road som jag målat med promarker och sen mistat med koppar och avslutat med glossy accent. Bokstäverna finns naturligtvis i shopen, lika så mist och promarker.


Sist en närbild på lite fiiina rosa primablommor.
Det var väl allt för idag tror jag... Nu väntar lite frukost och sedan ska vi ta oss ut en stund. Här är det kallt idag igen. Men en fantastiskt solig dag =). Just ja!! Fick mitt paket från Magdas igår... till scrapfebern... å jag säger bara yummiiiii!!!! Massor med fint, så nu vill jag bara sätta igång med det... men får vänta till ikväll. Igår hade jag sån huvudvärk så det blev inte mycket gjort överhuvudtaget... men idag är en bättre dag =) Om du missat att Magdas har scrapfeber kan du gå in här och läsa.
Tack för titten
Kramiz Maja

måndag 23 mars 2009

pyzzelträffs alster =)

Igår hade vi en pyzzelträff här i stan. Vi var 16 st som träffades och myste hela eftermiddagen och kvällen. Vi hade några utmaningar och Malin var där med butiken Scrappers. Jag deltog i två utmaningar, sen satt jag och pysslade med lite annat som ni får se senare ;D


Denna vann jag med i "treutmaningen". Man skulle ha tre av minst tre av tre saker om jag inte minns fel... men jag körde på tre rakt igenom =). En liten fotoserie på Sam som leker under köksbordet...



Här en närbild , naturligtvis pippisar =)


Denna gjorde jag till snabbutmaningen. Det var en bingoutmaning som man hade 1 timme på sig att göra. Jag valde en rad som hade ett foto, rivna kanter, 2 mönstrade papper, knappar och något stämplat. Sen fick man ju lägga till lite mer om man ville. Denna tog en halvtimme att göra!! Är nog mitt rekord. Enkel, inge speciellt men jag gillar den =).... iaf fotot, som är från min sons kreativa infall.... Jag hade äpplemos i hela vardagsrummet och i hela hans rum... Helt otroligt vad en så liten hinner på så kort tid =D.
Tack för titten!
Kramiz Maja